Monday, August 4, 2008

apa dan siapa~

Salam alaik.

Yang Lebih Penting

bagaimana saya mahu mulakan perkongsian kali ini? agaknya otak ini kadang2 terbeku akibat terlalu lama cuti nan kosong, tiada pengisian2 formal yang ada pun mungkin sedikit atas usaha2 sendiri. insyaAllah. apa pun, apa khabar sahabat, kawan2, dan kenalan2 semua? moga baik selalu seadanya, moga berada dalam diluarkebiasaan selalu. orang hebat selalu fikir mereka hebat, bertindak seperti orang yang hebat. bagaimana hebat itu? terpulang pada diri sendiri nak tafsirkan.

kali ini tentang siapa dan apa. ya, dalam bosan2, apa kata saya kongsi dengan semua one of my views about this.

apa dan siapa.


so, antara ini mana lebih penting, terutama dalam berbincang, berdebat, bertengkar :p , bermuzakarah atau apa2 lagi yang sewaktu dengannya.


The Truth First


dalam konteks yang saya nak kongsi ini, perbincangan dan seerti dengannya, apa pun, yang perlu diutamakan adalah 'kebenaran' tidak kira usul itu datang daripada mana2 pihak.

apa lebih penting daripada siapa.


ya, dalam sesuatu perkara, kita manusia yang khilaf, mungkin kadang2 itu melakukan kesilapan, tersalah langkah. mungkin akan sesuatu atau terhadap sesuatu perkara itu, pandangan dan pendapat (apa) kita (siapa) itu tak kena, atau ada yang lebih baik yang kita sendiri terlepas pandang, tapi dilihat oleh orang lain, tidak kira siapa dia, boleh jadi teman baik, sahabat, kawan2, cikgu, ibu bapa and the list goes on.

so, mungkin kadang2, mereka menegur untuk kebaikan, maka insyaAllah lebih baik kita cuba tenung2kan dan baiki diri apa yang kurang. insyaAllah itu dapat buatkan diri kita lebih baik. ingat, kebenaran itu lebih utama,even tough its hurts daripada siapa.

the truth is cruel, but fair.

Ego



tapi kadang2 itu, atas kenapa dan mengapa yang saya utarakan pekara yg agak kecil ini, sebab kadang2 itu, sendiri dapat lihat bahawa ada sesetengah manusia itu memang keras kepala nak terima silap. memang sakit hati juga bila berdepan dengan orang sebegini. (guys, have you met this kind of people?)

kenapa? simple reason:- ego.

ego itu memang kita perlu, sikit2 bagus. ya, untuk kita jaga maruah dan harga diri. bagi bila dah lebih2 dan melampau itu, agak2 la.

seseorang itu merasa dia sudah cukup baik, cukup bagus dan cukup sempurna. baginya, tarafnya lebih tinggi daripada orang2 lain. haAh, ye la tu. as for these guys, 'I ALWAYS RIGHT, NEVER WRONG'.

ya Allah, please, you re not maksum.

these ego people (saya merujuk kepada mereka yang SANGAT EGO), too insist on their stand, sampai tak sanggup langsung nak consider pandangan dan pendapat orang lain. saya tidak bermaksud bila meminta pendapat orang lain itu seperti tidak berdikari, kerana in the end, yang menetapkan sesuatu keputusan itu adalah diri kita sendiri, tetapi, as taking in consideration of other people opinion, thought, feelings, sometime makes the decision we make is good for all, even though tidak seperti yang kita harapkan sangat.

these people betul2 takut nak buat salah, or memang fobia dengan word, " you re wrong!", instead, the always wanted the world to be as their rules. the world should revolved around them, but IT IS NOT!. (honestly, i have met them, and this is from my experinces)

saya selalu fikir kenapa mereka sangat takut? for me, failure or salah, as we take it as positive things, we look as it as the steps to succes a.k.a not fail, but not success YET. and the wrong thing is not WRONG but not CORRECT YET. insyaAllah this will be a force to do better, to figure out other alternatives, and makes we learn from the mistakes.

so, its okay kalau silap; yang penting kebenaran, tidak kira daripada mana2 pihak. :)
buka mata, buka minta dan buka hati. kita manusia biasa.

yang baik itu datang daripada ALLAH, dan segala yang kurang itu kelemahan saya sendiri.
insyaAllah, these reminder untuk diri saya sendiri, dan untuk kita semua.

sampai sini saja.
moga bermanfaat,
kaito~

1 comment:

Anonymous said...

Salam aleykum ya iqbal.

hmm, entri yg bagus.. apa & siapa.. benar, apa lebih penting dari siapa.. tapi tanpa siapa, takkan adanya apa..

apapun, bagaimana siapa menangani apa itu lebih penting.. ya, bagaimana..

ego, andai terjumpa mereka yang terlampau egonya, doa2kanlah agar terbuka hatinya utk lebih menerima pendapat mereka yang lain, & mohonlah keampunanNya andai ada sekelumit perasaan geram yg membawa unsur kemarahan.. (sabar, itu penting)

moga semua kita hambaNya dapat hidup harmoni bersama.. hee..

ana juga seorang yang takut silap, takut berbuat kesilapan, takut menyebarkan kesilapan.. tetapi, ana tetap x lepas dr berbuat kesilapan.. ana bukan Rasulullah SAW, ana x maksum.. jadi, ana cuba utk belajar dari kesilapan itu..

dan telah banyak yg ana pelajari hasil belajar dari kesilapan lalu.. alhamdulillah..

mungkin itulah hikmahnya kita x maksum.. supaya kita belajar..

maaf andai ada tersalah bahasa maupun makna.. sekadar perkongsian.. wassalam.

Search

  • Snap Shots

    Get Free Shots from Snap.com