Sunday, November 30, 2008

coret-coret(xii)~

Salam alaik

Maaf



dan lagi, ap khabar semua kawan2 yang sentiasa dalam lindungan dan rahmat Allah hendakya.
harap terus beraada dalam keadaan sehat, hebat, ceria bahagia dan cemerlang.

pesan saya kali ini, fikir2kan dan niat2kan akan itu,
insyaAllah kesihatan, kehebatan, keceriaan kebahagiaan dan kecemerlangan itu akan datang pada kita.
insyaAllah, for those who understand it, alhamdulillah. that a part of the secret. :)
yet not,fikirkan dan niat itu adalah doa, moga dimakbulkan Allah.

sekali lagi saya memohon maaf kepada semua, atas segala salah dan silap, yang tak kena dan tak betul.

terutama rakan2 saya yang di malaysia dan mereka2 yang jauh bertebaran di pelusuk dunia.

menjalani hidup2 di dubllin, dalam masa terdekat ini, 2 bulan awal ini, merupakan salah satu prosess yang take my personal time to adjust and establish in order to survive here, thus, mmg tak sempat sangat nak bertegur sapa selalu.

memang semua boleh berkata, "tp rajinnya tulis blog?"
hu, yet, this is only way yg saya dapat keep in touch dengan korang tahu. :)
apa pun, thanks for everything and ur frenships.

insyaAllah, saya ini bkan jenis yang lupa pada kawan2, tak kira masa senang atau susah; dan for me, each of my frens are specials.
yet, kita pun masing2 adalah life sendiri, tanggungjawab sendiri dan perjuangan sendiri. :)

dan thanks untuk semua rakan2 dalam rantaian ukhwah saya.
bagi saya, membina jaringan blog dan untuk berkongsi dengan dunia apa2 yang mampu saya beri adalah salah satu matlamat resolusi revolusi yang pernah saya coretkan dulu. mungkin saya tidak sempat mejengah ke semua blog pada setiap hari, insyaAllah, dalam masa2 terluang saya singgah satu dua, menziarah dan mengambil tahu apa yang berlaku pada rakan2 blog yang laen.

harap2nya, ukhwah kita semua, rakan2 yang tidak kira di mana anda semua berkekalan.
saya hanya manusia biasa, yang tak dpat untuk serve semua kawan2 saya, yet, i try my best. :)

insyaAllah, ikhlaskan dalam bersahabat, dan menghargai persahabatan. mana tahu, satu hari kita memerlukan kawan2 kita, or mungkin kita diperlukan mereka.
kita saling membantu dan melengkapi.

Dublin, I'm Home



ya, saya selalu bercakap seperti ini bila mula2 sampai dublin dulu. :)
dan bila saya ke perjumpaan dengan personal tutor last week,
and say 'It feels like home', die quite amaze.

oh, ini tidak bermakna saya lupakan tanah air dan watan saya.
the phrase, for me, just nak kongsi n bagitahu,

alhamdulillah, serasa saya dublin ini macam pernah datang, pernah merasa suasana.
dan alhamdulillah, meski take time untuk adapt and intergrate, i dont find any problem. seperti kat malaysia pula rasanya.

dan alhamduillah, selepas 2 bulan seminggu kat sini;
saya dah 98% established, dan dah mula bergerak melaksanakan apa2 yang dirancang awal2 dahulu. insyaAllah.

life as medical student @ rcsi memang mencabar.
kelas penuh, masuk anat room 2 minggu sekali, card signing, exam, activi2 hujung minggu by rumah dan persatuan2 kat sini, lately, buat saya sendiri lelah.
yet, dalam letih2, i'm happy as i chosen this path, and there is no turning back.

lagipun, sekarang ini, bukan seperti di intec dahulu; which skadar belajar untuk diri sendiri. di dublin ini, perjalanan dan perjuangan saya sudah bertambah, dan untuk konteks yang lebih luar, which untuk islam dan ummah juga, bukan sekadar mengutip permata untuk diri sendiri.

sepanjang2 perjalanan di dublin ini, ada proses2 mentarbiah diri, dalam usaha menjadi seorang doktor melayu muslim yang baik kelak. moga, bukan sekadar jadi robot yang tiada tujuan hidup, yang terus menerus melakukan hal2 yang rutin setiap hari.
sebagai seorang doktor nanti(insyaAllah), harapnya saya dapat meningatkan orang ramai tentang Allah dan saya memilih jalan ini untuk berdakwah.
seorang doktor hanyalah seorang manusia biasa, kerana tiap penyakit dan penawar itu datangnya daripada Allah, dan doktor2 hanya perantaraan. yang memberi penyembuhan itu bukan ubat2, terapi2, atau kepakaran, tetapi dengan izin-Nya.
apa bila Allah berkata 'jadi', maka jadilah. :)

dan moga dengan izin-Nya, saya lebih kuat dan tabah menjalani hidup2 di dublin.
seperti pesan seorang senior itu, semua ini hanyalah permulaan untuk satu kembara yang jauh; moga sepanjang perjalanan ini, saya menjadi insan yang lebih baek, dan dapat berkongsi bersama2 dengan anda semua.

terima kasih atas semua ya.
moga esok lebih cerah dan saya makin tabah.

sampai sini saja,
moga bermanfaat,
kaito~
p/s- ya Allah, andai urusan ini baik bagiku, hidupku, dan agamaku, mudah2kannya bagiku. ameen. alhamdulillah :)

2 comments:

Anonymous said...

Terharu betul aku baca entry kali ini.Betul.Dari hati.Betul.Di dunia ini Allah yg menciptakan tiap2 satu penyakit dan Allah jugalah yang menetapkan doktor sebagai salah satu pengantara yg merawat penyakit.Tapi kuasa menyembuhkan itu hanya pada Allah.InsyaAllah aku doakan ang akan jadi seorang doktor muslim yg MUSLIM yg akan berbakti kepada ummat manusia khasnya umat ISLAM.InsyaAllah.

Kang_Allam said...

Assalamu'alaykum...
salam kenal. Syukron atas info dan ilmunya. sangat bermanfaat. kita saling share aja yah...

ana juga suka berbagi ilmu. silahkan kalau ada waktu, berkunjung ke blog ana. http://prasetyoalami.blogspot.com/

Salam Ukhwah
Akhi Allam

Search

  • Snap Shots

    Get Free Shots from Snap.com