Wednesday, November 19, 2008

a soul: one journey, the destiny~

salam alaik.


Hari yang Cerah



ya, alhamdulillah, hari dah cerah, hari yang cerah.
dan saya selalu berdoa, untuk hari yang cerah ini,
diri saya yg kecil dan kerdil ini terus tabah dan kuat menjalani hidup.

life is short, make it sweet


:)

a soul, one journey, the destiny.
satu muhasabah diri, untuk saya dan perkongsian bersama.


Jiwa, Perjalanan dan Takdir



satu jiwa, dan bila saya merenung diri, adakala jiwa kecil ini terasa berat, serasa kosong.

kosong. hampa. kecewa.

dan semua itu, dalam sedar tak sedar, menjadikan diri saya lebih kuat menjalani hidup.
jiwa kita perlukan belaian daripada langit, untuk terus tabah.
kita perlukan petunjuk dan hidayah daripada Allah, moga2 berada dalam reda-Nya dan tak sesat entah ke mana.

jiwa kecil ini, terlalu terbiasa tersenyum tenang, dengan tenangnya.

banyak benar kisah2 yang tertercoretkan, tak tercatat dan tak dikongsikan.
cuma, dengan diri berbisik.

dan kita, jiwa2 yg kecil, adalah hamba-Nya bukan?
tugas kita menjadi khalifah dan beribadat kepada Allah.
itu semua orang tahu.
kita menggalas satu perjuangan besar, dan satu matlamat jauh.



perjalanan kita, menuju Allah, untuk pulang ke rumah yg pernah kita diam dulu, syurga.
teringat lagi ceramah utz ridha tentang ini, 'syurga yg menderita, neraka yg mempersona'.

ya, our home there, syurga. insyaAllah.
dan perjalanan sepanjang kita di dunia ini, tidak lain hanya ujian, untuk Allah tgk sama ada kita berjaya atau tidak.
perjalanan hidup yan kehidupan penuh cabaran, benar2 menuntut segala sabar dan cekal menempuhnya.
even kekadang saya sendiri terhenti, serasa berat menggalas.

adakala ujian2 itu memang terlalu berat, tapi dalam berat2nya; janji Allah, tidak Dia uji kita dengan sesuatu diluarkemampuan kita bukan?

insyaAllah, dengan izin-Nya, dengan bimbingan-Nya, kita mampu.
dan bila kita lepasi semua ujian ini, insyaAllah; jiwa kita akan jadi lebih kuat daripada dahulu.




takdir adakala buat kita bingung bukan?
tapi, bila kita sejenak berfikir dan merenung; subhanallah.
betapa cantik dan indahnya tiap2 peristiwa Allah aturkan untuk kita.
semacam satu skrp dalam flow yang amat sempurna.

itu qada, dan qadar Allah. hanya Dia lebih tahu tentang apa yang terbaik untuk hamba2 ciptaan-Nya.
takdir menemukan, mendekatkan yg jauh dan adakala membuatkan yg dekat itu terasa amat jauh.
dan dalam hidup pula, kita mungkin kita tidak boleh memilih apa yang akan jadi pada kita,
yet, kita dapat pilih bagaimana tindak balas kita terhadap sesuatu.
kita boleh untuk megambil pengajaran dan berusaha untuk menjadi lebih baik, atau kita boleh buat tidak kisah.
sama ada kita sedar, apa2 yang berlaku itu, still adalah lecture2 subject hidup dan kehidupan, dan pengalaman atas tiap berlaku itu menjadi rakan yang paling erat dan rapat dengan diri.

dan saya, tersenyum tenang, seperti biasa.
saya tahu Allah itu dekat, dan insyaAllah saya mampu.

moga jiwa kecil saya terus kuat menempuh perjalanan, meniti takdir ini.


sampai sini saja,
moga bermanfaat,
kaito~
p/s- ya Allah, angkatkan hijab ini bila tiba waktunya. Kau lebih mengetahui.



No comments:

Search

  • Snap Shots

    Get Free Shots from Snap.com