Saturday, September 6, 2008

coret-coret(vi)~

salam alaik.

Malas dan Kosong



baru2 ini, saya sendiri dapat rasakan satu sindrom malas menulis. semacam ya, penyakit ini bermusim.
bukan apa, mungkin dalam sibuk2 menguruskan hal2 hendak berangkat. (tetapi sepertinya macam tiada apa sangat).
juga mungkin merasa tenang tenteram penangan ramadhan.

semacam malas ini penyakit universal ya.

daripada malas itu, tiada hasil. hasilnya tiada. kosong.
kepala pun tidak terlintas untuk berfikir2 berat, terasa acuh dan tidak dalam sesuatu.

macam mana nak atasi malas?

soalan cepumas yg sendiri saya tidak dapat jawab.

mungkin dengan matlamat dan hala tuju yg jelas.
daripada itu, kita tahu apa yg perlu dibuat, dirancang dan dilaksanakan untuk mencapai matlamat
dan tiba di destinasi.

insyaAllah, ingatan untuk saya, dan kita bersama.
p/s-renung2kan gambar diatas.

Masa Depan



kebelakangan ini, sering saja merenung2, sejenak; apa yg akan terjadi nanti, mungkin dalam 3 tahun, 5 tahun dan 10 tahun akan datang.
seakannya, harap2 indah, dan harap2 sudah tentu menjadi insan yang lebih baik.

selalu saya berpesan pada sahabat, saya tidak dapat menjanjikan masa depan.

itu urusan Allah.

kita merancang, ya. dan Allah yang menentukan perancangan itu menjadi, atau lain hujungnya.
Allah juga merancang, dan perancangan Pencipta, tentu lebih baik.

ini adalah kebenaran mutlak bg saya, bukan sekadar untuk menyedap2kan hati.
tugas kita, menjalani hidup dengan lebih baik, dan berusaha sebaik mungkin.
berusaha, berikhtiar, bersungguh dan berdoa untuk yang terbaik.

ada sebahagian kerja itu tugas kita, dan selebihnya milik Allah.

saya merenung juga, menelusuri dan menyoroti masa lalu.
semacam peristiwa yang sempat saya kisahkan, tak terkisah dan cukup untuk saya simpan.
hemat saya, semacam itu semua tidak sia-sia. tidak kosong tanpa makna.
daripada itu, saya, dan kita dapat belajar, dan memahami bahawa yang berlaku itu,
hanyalah untuk menyiapkan diri kita mendepani hari2 mendatang.
menjadi insan yg lebih baik. menjadi lelaki yg lebih bertanggjawab. menjadi kekasih yg lebih setia.

sejarah adalah guru di sekolah kehidupan. itu pasti.
sama ada untuk kita berbaik dan bermesra dengan guru itu, atau biadap dan kurang ajar; itu pilihan kita.
apa yang kita buat, semuanya kembali pada kita; dan kita yang merasa efek dan kesannya.
kalau bijak kita belajar, kita akan lebih matang dan kuat;
jika tidak, kita akan mengulangi kelas2 yang sama; peristiwa2 yg serupa.
untuk kita sama2 renungkan.

semoga yg terbaik untuk saya, sahabat, dan semua.


sampai sini saja,
moga bermanfaat,
kaito~

p/s-cik(bekas) presiden, selamat fly n keep in touch.

1 comment:

asfa ansary said...

salam

malas? yup...selalu melanda diri..melanda setiap manusia...musuh utama kejayaan..ssh nak hilangkan..tapi sekali kita lawan..fuhh..dasat..beyond expectation..tapi xslalu berjaya lawan..so, kena selalu KUAT! hopefully, KUAT itu selalu ada dlm diri..lawan betul2..sungguh2..pasti ia hilang, pergi jauh dari diri..yeah2..cpt jom suma jadi KUAT! sakinah KUAT!

Search

  • Snap Shots

    Get Free Shots from Snap.com