Friday, September 12, 2008

coret-coret(vii)~

salam alaik.

Debit Card??

oh ya, kali ini, mungkin cerita sedikit tentang hari ini. ha ha ha.
tadi saya ke maybank kwsp, untuk buat traveller cheque.
tapi bila tiba dikaunter saja. ada seorang pegawai ini cakap,

"isk, hang ni, baik buat debit kad saja, senang; boleh guna kat mana2 tempat"



debit card saya(no card diblurkan) dan cermin mata baru


'"er, ye ke pakcik? kira nanti dan boleh pakai kat sana terus?" soal saya dengan blurnya.

"haAh, nah, pi isi borang ni, satgi pi kat kaunter tu", sambung pakcik tu, sambil dia tunjukkan kaunter tempat buat card @ bukak akaun baru.

saya pun dengan tak tahu apa, isi2kan dan ke kaunter.
bila selesai semua urusan, saya tanya kakak itu,

"eerr, nanti, bila kita withdraw kat sana, die keluar dalam ringgit ke? or euro?"

"die akan automatic convert", slumber je balas kakak yg berkanta lekap tu.

oh ye. ini. rasanya, saya satu2nya pelajar pmc-ireland intec yang ad problem ni.
ya,tak seperti rakan2 yang pergi briefing jpa pada 22 ogos;
mereka terus2 jpa bagi TC EUR 3900, dan cash EUR 300 dan rm 1200.
maka, tentang duit mereka sudah selesai.

tetapi, saya dan syafawati yang datang personal briefing pada 27 ogos pula, diberikan chque yang bernilai puluh2 ribu juga. saya dan syafa mendapat nilai yg bebeza sebab syafa pergi UCD.

so, apa pun, saya kena uruskan semua sendiri kewangannya.
dan bila saya cari2 info fasal kad debit ni, alhamdulillah,
world wide. senang cerita nanti. insyaAllahh.

nampaknye, saya cuma perlu bawa kad ini saja nanti; harap2, segalanya selamat.

sampai sini saja,
moga bermanfaat,
kaito~

2 comments:

Muhammad Teja said...

haha. persediaan sebelum terbang.

aku dahulu dapat wang RM10000 dalam akaun bank.

Oh ya, dahulu aku pakai cek pengembara. berkeping2 jugalah.

innani-HiDaYaH said...

dia x akan caj for transaction ke?
dulu sblm ak dtg sni
ak gi suma bank tnya
dia kata akan caj
tp xtaw la kot2 laen kat ireland

Search

  • Snap Shots

    Get Free Shots from Snap.com