Sunday, September 14, 2008

seteguh jati~

Salam alaik.

Harga Sebuah Prinsip


ya ya, sepatutnya ini post bersama coret2 yg lalu, sebab isinya saya dapat sejurus kad debit saya siap.
selesai urusan di maybank. saya ke the store, mencari2 kreko. he he he.
sayangnya, di situ, tiada. hampa. he he. :(

dan saya bergegas keluar.
on the way itu saya bertemu seorang sepertinya pernah dilihat.
pernah kenal dan agak dekat. berbaju kurung hitam, sedondong pula dengan saya pada hari itu. ha ha ha :p
lalu saja memintas dan menegur beliau.

oh rupa2nye, itu cikgu penasihat librarian, cikgu zalena.
ya, memang saya pernah lihat, pernah kenal dan agak dekat. dia ibaratnya seorang ibu pada saya.
dan seperti biasa, tidak pernah kalau bertemu dengannya tanpa ingatan dan tazkirah. huhuhu.

dan dihujung pertemuan kali itu,
"entah lagi kita akan bertemu, tapi cikgu harap, bila balik nanti, jadi seorang muslim yang lebih baik"

sambungnya,

"jaga diri baik dan jadilah orang yg prinsip; jangan asyik ikut ja orang buat"

"dan bila prinsip kita tu mungkin bertentang dengan org laen, kita kena berani lawan".

"ingat, majority belum tentu betul, so, kita tahu yg kita betul, maka kita kena berani lawan; mungkin kita dihina dan direndah2kan, tapi itu semua adalah harga yang perlu dibayar untuk sebuah prinsip"

"insyaAllah cikgu, saya simpan2kan pesanan ini baek." balas saya dalam anggukan.
kami pun usai, cikgu dan anak perempuannya ke kerata honda city barunya dan saya ke motor untuk pulang.

ya, harapnya dan selama ini, saya begitulah. bergerak dengan prinsip, persepsi, dan cara yang perjuangan sendiri. tersendiri
dari sekolah menegah lagi. oleh itu, saya sering dipanggil 'pelik'.
tapi yg penting, selagi saya tahu dan faham apa yg saya buat. biar2kan apa org kata. bukan saya sentiasa betul, ya; ada kala saya tetap consider dan minta pendapat orang lain. cuma dalam mungkin suasana2 tertentu, saya melihat sesuatu itu dengan dan dari sudut yang lain.

apa yg mereka tahu dan faham?

ha ha, dan oleh sebab itu, saya menjadi seorang yg perceiving, not judging.
sebelum diputuskan apa2, saya menilai dan berfikir dari sudut pandang banyak pihak.
dengan itu saya memahami banyak perkara, dan meihat dunia dengan lebih indah.
dan menjadi seorang yg tak mudah ambil hati.

alhamdulillah.
itu la, apa pun, ingat mungkin kita lain, selagi mana itu benar, kita kena pertahankan. majority belum tentu benar mengikut syariat. itu sekadar pendapat orang ramai, yang mungkin diterima sbagai kebiasaan, tetapi selagi ia bertentangan dengan syarak, it is definately no-no. kita yg perlu bangun dan pertahankan.


huhuhu, panjang pulak bising2 kali ini.
ya, biasala, mood menulis ini ada naik turunya.
apa pun, harap2 ini buat kita sama2 berfikir.

librarian smstsp 2005

sampai sini saja,
moga bermanfaat,
kaito~

p/s-congrate hanan, u found the title ! (sungguh hebat ya ur instinct :) )

1 comment:

Anonymous said...

prinsip;
andai dipertahankan,
mahal harganya.

*lamanya x jumpa chegu zalena*

Search

  • Snap Shots

    Get Free Shots from Snap.com