Thursday, July 31, 2008

coret-coret(iV)~

Salam Alaik.

Kekosongan


Kata orang, hidup ini umpama roda, sekejap naik, sekejap turun; ada kala kita di atas , dan ada ketika kita di bawah. Pernah tak kadang-kadang itu anda semua merasa kosong, terasa hampa seketika? Tiada sebab2 khas, cuma, tiba2 sahaja. Entah, seminggu ini, saya terasa kekosongan, yang selalu datang, tapi berjaya saya penuhkan; tapi kali ini, mungkin terlalu lama sangat cuti buat yang kosong terus dan bertambah kosong. Teringat kata2 classmate,

“Rasa jauh dari Allah? Guess who moved?”


Mungkin sebab ini juga. Mungkin sebab dosa2 juga yang halang hidayah Allah daripada datang. Kadang-kadang kita sendiri boleh rasa cahaya Allah itu ada dengan kita, dan ada kala hilang.

Boleh jadi kekosongan ini buat sengaja kita untuk rindu kepada Allah. Ya, mungkin, rasanya kekosongan ini boleh terisi dengan mencari Allah, insya-Allah, dengan izin-Nya.

Ya Allah, terimalah taubat2ku, sesungguhnya aku hanya hamba-Mu yang lemah.

Dan juga orang-orang yang apabila melakukan perbuatan keji atau menganiaya diri sendiri, mereka segera ingat kepada Allah lalu memohon ampun akan dosa mereka dan sememangnya tidak ada yang mengampunkan dosa-dosa melainkan Allah dan mereka juga tidak meneruskan perbuatan keji yang mereka telah lakukan itu, sedangkan mereka mengetahui (akan salahnya dan akibatnya).
(Surah Ali-'Imran 3: ayat: 135)


Inside:-
ii. Wow
iii. Kaito dan Nadim Muhammad


WoW



Ini? Wonderful overseas Weekend Satu program persediaan sebelum fly yang saya terlepas, sepatutnya diadakan pada 1-3 Ogos 2008, di Bukit Cerakah, Shah Alam. Sedih dan menyesal sebab tidak dapat ikut. At least dapat tahu sedikit sebanyak sebelum berangkat. Apa pun, salah sendiri juga, tidak aware and ambil tahu awal2, dan contact pihak pengurusan, satu pun tak terjawab, sedih betul. InsyaAllah, lepas ini harap2 dapat dikongsi ilmu dengan kawan2 yang sempat pergi.

Teringat pesan fasilitator masa ldk ice breaking sesama kursus bina negara,

“Mengapa orang barat maju? Sebab when they have information, they take action”


Apa pun, ya, to survive, kita especially as student kena proactive:- gigih dan giat usaha lebih sendiri2. Kalau tidak sendiri akan ketinggalan, dan rugi.

p/s- sorry cik (bekas) presiden, saya tidak dapat pergi dengan tidak kerelaan sendiri.

Kaito dan Nadim Muhammad.

Ingat lagi post saya tentang ‘bunga juga~’? Both Kaito dan Nadim Muhammad merupakan nama tidak rasmi (tidak seperti di MyKad ) saya; apa pun, saya tetap saya. :). But still, why i’am using these name?


Kaito, atau penuhnya Kaito Kuroba:- saya ambil inspirasi daripada salah satu watak detective conan, which is the true identity of the Kaitou(The Phantom Thief) Kid. Yup, the true identity as a simple high school student, but not the thief. Kenapa? Tidak pasti. Hehehe. Apa pun, bila orang tanya kenapa Kaito?, My standard answer will be

“Aku belajar bahasa jepun kat sekolah menengah dulu, so, it is like my japanese name”

And it still be.

But then, for those who knows the truth lies within, keep it as our memories.Personally, yup, there is a story during form 4 dulu, since then, i’m using this name. What happened itu tidak penting, yang pentingnya hasil daripada deretan peristiwa itu, saya menjadi saya yang sekarang. Alhamdulillah.


Nadim Muhammad:- ini nama pena saya, sejak tahun 2006. insyaAllah dalam sibuk2 dunia perubatan nanti saya seriouskan sedikit masa saya untuk dunia penulisan. Koleksi karya boleh dibaca di www.tintanadim.blogspot.com
ilham untuk nama ini? :- satu, cerita Hang Nadim dalam Singapura diserang todak. Dan maksud Nadim dan Muhammad itu sendiri.

Nadim bermaksud sahabat, dan Muhammad itu terpuji.

Maka sengaja saya aturkan Nadim Muhammad, bukan kebiasaan Muhammad Nadim supaya dibaca dan didoa terus saya menjadi Sahabat Terpuji, insya-Allah.

Cukup sampai sini coret2 pendek,
moga bermanfaat,
kaito~
p/s-cik (bekas) presiden, moga selamat sampai Malaysia.

1 comment:

Anonymous said...

salam aleykum ya iqbal..

kaito.. yea, this is my sifoo..
nadim.. waa,lukisan tu.. sape lukis?
iqbal.. hepy belated frenship day~

wassalam.

Search

  • Snap Shots

    Get Free Shots from Snap.com