Thursday, July 10, 2008

tekun usaha jaya~

salam alaik.

Tekun + Usaha = Berjaya
Logo Sekolah Saya 2001-2005


tajuk post ini, rasa2 siapa tahu? (budak2 syed putra, jangan buat2 tak tahu pula); huhu, oh ya, ini moto sekolah kami dulu, SM Sains Tuanku Syed Putra. tapi, itu lumrah hidup, siapa2 yang tekun dan berusaha, insyaAllah akan dapat kejayaan. ketekunan dalam usaha itu amat2 perlu; baru kejayaan yang kita dapat berkualiti. kenapa aku membebel pasal ini? kali ini bukan entah. sbb ada dua tiga kawan aku tanya2, macam mana nak score exam or macam mana nak mantap study. bagi aku, apa lagi yang boleh buat? dah janji Allah siapa yang berusaha akan dapat hasilnya; siapa yang tanam benih, jaga elok2, siram dan baja, akan dapat pokok dan buahnya. dalam study pun, kita kena tahu cara nak study. paling2, kita kena kenal cara diri kita study dulu, sama ada boleh dalam keadaan bising, or kena diam2 seorang2 (ini aku :-p) or apa2 saja. kita kena tahu apa style yang paling sesuai dengan kita dan cara nak handle tiap2 subject.ada certain subject itu kita boleh handle seorang2, but ada certain subject yang perlu banyak memorising selalunya bagus study berkumpulan, 2 atau 3 orang. of course cara study math tak sama dengan biology; physics tak sama dengan chemistry. nak dimudahkan lagi, ambil tahu tentang kandungan silibus, itu menjimatkan masa kita dan menetapkan skop apa yang kita perlu study. dan kalau kita tak berapa faham tentang sesuatu, tanyakan diri; kawan2 dan lecturers; jgn sepi tak tahu seorang diri. dan bila study itu, letakkan matlamat atau objektif ttng tajuk apa atau topik apa yang kita nak focus dan faham bagi sesi study kali itu. mungkin sampai sini dulu, nanti aku bisingkan lagi. (*aku buang tebiat ke? tgh cuti bebel pasal study?)



Minds of Kaito Makeover

glance of the new Minds of Kaito (on Safari)

astounding make over. itu bak kata (other)Kai dan cik ruhanarazak.blogspot.com.[thanks =P]. itu kerja satu hari khamis, daripada pukul 12.11 tgh hari, sampai pukul 10.53 malam; so, satu hari ini aku betul2 terperap dalam bilik,bermula dengan experimental blog- eXpeRimentasi ( cik (other) Kai, saya tak malas :-p) main2 photoshop cs3, menekuni code2 yang apa2 entah; pusing internet merata2 mencari widget2; buat header baru( in my favourite browser is Safari ok-tapi lari dalam firefox, then alhamdulillah diperbetulkan balik). adjusting counter; minta nasihat2 dan tak habis2 asyik berulang refresh the page untuk tgk code functioning atau tidak. so far, phase i dah siap;dan phase ii aku sambung lepas balik BTN nanti.  cuma tinggal nak cari beberapa widget dan nak try balik code "Read Me" (yg berkenaan- tolong2, aku cuba dalam 20 kali tak boleh2 lagi). tapi, tak sangka, dalam satu hari, alhamdulillah dah boleh bernafas rehat sebentar. dan apa pun, yang penting kena rajin sikit dan tekun la. (eh, boleh masuk tajuk post). dan sesiapa nak tahu apa2 dan tanya apa2, simply can contact me; aku boleh bagi apa2 yang patut i.e. address untuk template, widgets dan apa2 saja. insyaAllah. dan kawan2, jom backup blog anda di https://www.blogbackuponline.com

Khabar DiHujung Hari.

Logo BTN (daripada laman web rasmi)


Peta Ke Kem Ulu Kenas

tentang kem Biro Tata Negara a.k.a BTN. tadi baru dapat msg yang bagi tahu kem itu akan diadakan diKem Ulu Kenas Kuala Kangsar pula, bukan di Sekyen 30 Shah Alam. alhamdulillah. mungkin tempat lain itu, harap2 dapat lebih banyak pengalaman; mungkin lebih mencabar kembaranya dan mungkin lebih di ceruk dan rantau.(dan pasti line hp, terutama Maxis tidak ada). dan rasa2 mungkin lebih dicuci otaknya nanti. alhamdulillah aku jenis yang suka ambil tahu tentang politik sedikit sebanyak, cukup sebagai pemerhati bebas berkecuali; terbuka mata dan minda sikit, so, insyaAllah aku agak bersedia nak pergi btn nanti; cuma keperluan nak dibawa bersama itu nak kena tgk2kan list yang Marwan bagi 2 hari lepas. harap2 balik BTN ada input yang baik, sbb aku tgk kawan2 aku yang dah balik, ramai yang terlebih2 patriotik; mungkin baru terbuka mata mereka; dan insyaAllah dapat buka mata aku dengan lebih luas.

dah; cukup, sampai sini saja,
moga bermanfaat,
kaito~ 

3 comments:

Anonymous said...

Salam. Plz try again encik kaito.

U know right, how much time Thomas Edison have tried to invent lamp using electricity, one thing people didn't have any idea about it in his era..

Never give up, n plz try again. [span class="fullpost"] tuh letak after post utk main page, then sambung ngan remaining post. Make sure the last word in your post is [/span]..

n, plz again, check the codes, ensure that there's only 1 {span class="fullpost"] & 1 [/span].

Check this POST CREATING IMAGE plz.

Sory, i can't write proper code in this html.. Coz, i dun hav much time to edit the html of this comment.

That's all. I think that's what u shud repair... [uh sory, cant find a more proper word..].

k, i'm out of time. Wassalam.

Anonymous said...

huh, the html to the POST CREATING IMAGE didnt work.

K, juz go to my "Blogger: How to Put 'Read More...' Below Your Post", go to subtopic "Creating new post with this setting:", and click on the image there.

Wassalam.

Byul said...

BTN kat perak?
dulu ak kat Johor.. heh first time kot smpai Johor..terharu la jugak :D
best je :)

selamat la mengupgrade ur blog ini
^_^

Search

  • Snap Shots

    Get Free Shots from Snap.com