Tuesday, July 22, 2008

memberi, kerana ALLAH.~

salam alaik~


Ikhlas

"Eh, dengar mamat tu tulis blog masa cuti, rajin betul", kata seorang classmate saya time tunggu nak ke Kuala Kangsar.
"Rasa-rasa, sapa yang nak baca kisah hidup dia tu ek", sambung dia lagi.
[Oh ya, dia refer kepada schoolmate dia, bukan saya. :-P]

dan walaupun bukan dia refer kepada saya, tapi terasa juga mungkin. hahaha. :-).kata-kata macam itu kadang2 memang menusuk, terasa. dan kali ini nak saya kongsi sedikit tentang ini.menulis blog. masing2 ada tujuan sendiri, dan untuk apa blog mereka wujud. macam2 kita dapat tgk dan baca daripada segenap topik, bermula tentang diri sendiri, hingga entah apa2 lagi.

dan saya nak berbincang tentang ikhlas. bukan sekadar dalam menulis blog saja. .
insyaAllah, ini untuk diaplikasikan dalam segenap hidup.

Yang Penting Hati

Teringat post yang lama di Minds of Kaito dulu, yang bak kata ilah, "yang penting hati". ikhlas dan hati? memang ibarat siang dan suria. ikhlas itu datang daripada hati yang ihsan. eh, ihsan pula? tentu kawan2 tahu apa itu ihsan bukan? pernah ditanya Rasulullah akan Jibril, apa itu ihsan, dan jawab baginda:-
"Bahawa engkau menyembah Allah seolah-olah engkau melihatNya, jika engkau tidak melihatnya (sekalipun) sebenarnya Ia melihat engkau" (Hadis Muttafaqun'Alaih).


Ikhlas Dalam Memberi

ini main point post ini. memberi dengan ikhlas, cukup kerana ALLAH. memberi dan berkongsi, bagi sesetengah orang amat berat. kenapa? itu mungkin sebab mereka pentingkan diri sendiri, terasa takut nak memberi, risau yang ada itu berkurang. kalau mereka memberi pun, cukup2 mengharapkan pengiktirafan dan balasan daripada orang lain, kalau tidak, jangan haraplah.

seandainya kita ikhlas kerana Allah dalam memberi, insyaAllah kita akan buat sehabis baik, sebaik-baiknya. tidak kisah dalam apa sekali pun, memberi ikhlas kerana Allah secara tidak langsung membuatkan kita menjalankan peranan sebagai seorang insan yang semata-mata mengharapkan keredaan Allah, dan dengan itu buat terasa kita benar2 kerdil.

dalam apa yang kita buat, tidak kisah sebagai sahabat, teman, anak, abang, suami, isteri, majikan, pekerja atau apa2 pun, kalau kita dapat melaksanakan peranan dan tugas kita dengan cukup baik, dan insyaAllah sempurna. dengan itu, secara langsung, tertunai segala hak yang dituntut oleh orang lain, mungkin sahabat, pasangan hidup, majikan dan sebagainya.

pendek saja kali ini, tapi renung2kan;
kita membina hidup dengan apa yang kita dapat, tapi kita membina kehidupan dengan apa yang kita beri.

sampai sini saja,
moga bermanfaat,
kaito~




2 comments:

Anonymous said...

Salam..

Hmm.. Blog.. Memberi.. dan Ikhlas..

Blog : Rambut sama hitam,hati lain-lain (maaf kalo rambut anda tidak hitam..huhu~). Berkenaan hal blog, semua orang tidak mugkin mempunyai pandangan yang sama.

Memberi : Andai pemberian itu yang baik, maka bukankah ia dikira sedekah? Tambahan pula apabila tidak diminta sebarang balasan..

Ikhlas : Ia ibarat semut hitam, yang berjalan di atas batu yang hitam, di dalam kegelapan malam yang pekat.. Tak bisa dilihat..

wassalam..

Kai Isolated said...

betol, everyone have different reasons for writing in a blog, bleh jadi personal reason, for others, and banyak lagi.

we are not in a correct condition to judge someone else without knowing their true intentions, btol x?

kekadang pon terasa gak, sape nak baca blog aku nie? xder la best mana, all the time I blabber about the unjustice in my life and how much i hope for a better future.

tapi, kalo difikirkan balik, rasa best mem-blogging nie (habihla bahasa aku), kita rasa beban tue kurang sikit, walopon xder saper yg mendengar, kita atleast bleh pretend ada gak org yg mendengar.

bak kata ruhana, rambut sama hitam, hati lain2

Search

  • Snap Shots

    Get Free Shots from Snap.com