Thursday, July 3, 2008

hadapi dengan senyuman~

salam alaik.

Hadapi Dengan Senyuman.
by Dewa


Hadapi dengan senyuman 
Semua yang terjadi 
Biar terjadi…. 
Hadapi dengan tenang jiwa 
Semua... kan baik baik saja 

Bila ketetapan tuhan 
Sudah ditetapkan 
Tetaplah sudah…. 
Tak ada yang bisa merubah 
Dan takkan bisa berubah 

Relakanlah saja ini 
Bahwa semua yang terbaik 
Terbaik untuk kita semua 
Menyerahlah untuk menang

Lagu ini. Cuba yang anda yang sudi singgah sejenak dan renung2kan. kala betul2 aku penat dan lelah dengan dunia, mungkin ini dapat ingatkan sikit. ya, pengubat jiwa yang paling baik itu tentunya Al-Quran, bicara Allah yang Esa. DIA lebih tahu, DIA amat tahu.

Senyuman.
bila ujian datang, selalu aku pesan pada diri, "hadapi dengan senyuman". dalam apa2 pun, dalam perit seksa, payah meniti liku hidup, menyambut pengkhianatan, mengadah tangan menimang segala macam hampa dan kecewa, dan mungkin soalan susah dalam exam sekali pun, aku tetap senyum walaupun dalamnya, Allah saja yang tahu. betapa tersentuh, betapa terkilan, betapa marah dan baran sekali pun; teman aku hanya diam, dan senyum. so, kalau jumpa aku tiba2 diam panjang, ada yang tak kena mungkin.insyaAllah. perih pedih jiwa itu, memang, kadang2 tak tertanggung, tapi biarlah senyuman itu ada. mungkin, siapa tahu, senyuman kita itu ada kala menceriakan hari seseorang, dalam diam2, kita mana tahu. even in the worst case senario, try senyum, tak rugi. percayalah. =)

Hadapi Dengan Tenang Jiwa.
ya, ini ada betulnya. hadapi ujian dengan tenang jiwa dan ingatan untuk hati, bahawa qada dan qadar Allah itu, tidak sia2. tazkirah untuk diri sendiri, dan sesiapa yang sudi diingatkan. bahawa, kita merancang, dan Allah juga merancang; pastinya rancangan Pencipta itu lebih sempurna; dan selalu aku bisik2 pada diri, tidak mungkin akan sia2 tiap tangis itu bukan?, bahkan aku sendiri melihat janji2 Allah itu, bahawa ada yang lebih baik, mungkin kita saja yang terlepas pandang. mungkin sesuatu itu, pada kita elok, bagi Allah, ada yang lebih baik. ya, Dia lebih mengetahui apa yang baik dan buruk untuk ciptaaNya. dengan tenang jiwa, bahawa Allah telah aturkan jalan ini seindah dan sebaiknya, dan kita harus menjalani dengan penuh reda dan takwa. =)

sampai sini saja mungkin,
moga bermanfaat,
kaito~

No comments:

Search

  • Snap Shots

    Get Free Shots from Snap.com